loading...

سلامتی، زندگی شاد، با لایف ایندکسین

بازدید : 32

درماتیت سبوره یا اگزمای سبوره یک بیماری التهابی پوست است که در آن پوست قرمز، فلس مانند و مبتلا به خارش می شود. این بیماری اغلب نواحی پوستی چرب تر و دارای غدد سباسه را تحت تاثیر قرار می دهد. صورت، پوست سر و مرکز قفسه سینه از جمله این نواحی هستند. 

علت به وجود آمدن درماتیت سبوره

علت بروز درماتیت سبورئیک می تواند پیچیده بوده و یک یا چند عامل در بر هم زدن تعادل بدن نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم درماتیت سبوره ای

نشانه های درماتیت سبوره در نوزادان

نوزادان اغلب به نوعی کوتاه مدت از درماتیت سبوره در ناحیه پوست سر دچار می شوند که با نام کلاه گهواره نیز شناخته می شود. این اختلال سبب بروز نواحی چرب، قهوه ای مایل به زرد و فلس مانند در پوست سر می شود. درماتیت سبورئیک گاهی اوقات می تواند دیگر نواحی بدن نوزاد همچون صورت، پشت گوش ها و داخل چین های پوستی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این نواحی، پوست مبتلا معمولا خشک تر بوده و پوسته ها نسبت به پوسته های سر سفید تر هستند.

این ضایعات می توانند در ناحیه پوشک نوزاد نیز بروز دهند. خارش ها در نوزادان معمولا خفیف بوده و به ندرت او را آزار می دهد. کلاه گهواره معمولا پس از ۴ ماهگی بهبود یافته اما ممکن است تا ۱ سال نیز پایدار بماند. ابتلای نوزاد به کلاه گهواره الزاما نیازمند مراجعه به پزشک نیست.

متخصصان سلامت و مراکز بهداشت توصیه هایی جهت مقابله با آن به مادران ارائه خواهند داد. البته، در صورتی که ضایعات به دیگر نواحی بدن انتشار یافته یا به نظر به درمان های معمول پاسخگو نیستند، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

علائم درماتیت سبورئیک در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان

درماتیت سبوره سبب بروز نواحی قرمز و فلس مانند بر روی پوست می شود. ناحیه مبتلا می تواند دردناک و مبتلا به خارش باشد. موارد زیر رایج ترین نواحی ابتلا به این بیماری هستند:

– پوست سر: علائم از پوسته ریزی خفیف (شوره) تا راش های شدید تر و خارش دار را در بر می گیرند.

– صورت: اغلب نواحی بین ابرو ها، روی گونه ها و درون چین های اطراف بینی درگیر می شوند. این بیماری می تواند پلک ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب قرمزی، تورم و پوسته ریزی در آن ها شود. این وضعیت با نام بلفاریت شناخته می شود.

– گوش ها: پوست داخل، بیرون و اطراف گوش ها ملتهب می شود.

ناحیه بالای قفسه سینه و کمر و همچنین بین تیغه های شانه نیز ممکن است به قرمزی و پوسته ریزی ملایم دچار شوند.

– چین های پوستی: چین های پوستی نواحی هستند که اغلب مرطوب بوده و شامل زیر بغل، زیر سینه ها و کشاله ران می شوند. پوست این نواحی می تواند صورتی، براق و شکننده شود.

درمان درماتیت سبورئیک

در حال حاضر هیچ درمان دائمی برای درماتیت سبوره وجود نداشته اما روش های فعلی می توانند وضعیت بیماری را بهبود بخشیده و علائم را به طور موقت برطرف کنند. باید در نظر داشت که علائم همزمان با قطع درمان شروع به بازگشت می کنند. هدف این درمان ها کاهش التهاب و مقدار مالاسزیای موجود بر پوست است.

✔ درمان درماتیت سبوره در پوست سر

در صوت ابتلا به درماتیت سبورئیک بر پوست سر، پزشک یا داروساز معمولا موارد زیر را پیشنهاد می دهند:

بهترین شامپو برای درماتیت سبوره

شامپو های دارویی ضد شوره که حاوی عناصری همچون کتوکونازول، سلنیوم، قطران زغال سنگ، پیریتیون روی یا سالیسیلیک اسید هستند. این محصولات را می توان بدون نیاز به نسخه از دارو خانه ها خریداری کرد.

ژل و لوسیون درماتیت سبورئیک کورتیکوستروئیدی

این محصولات در موارد شدید التهاب، خارش و پوسته ریزی پیشنهاد می شوند. محصولات یاد شده باید تنها برای مدت کوتاهی مصرف شوند. البته، در هر زمان باید از دستور پزشک پیروی شود. اگر درماتیت به طور مرتب بازگشت کند، پزشک استفاده از پماد ها یا شامپو های ضد قارچ را به صورت یک بار در هر ۱ تا ۲ هفته پیشنهاد می دهد. اگر کلاه گهواره به صورت خود به خودی برطرف نشود، استفاده از شامپوی دارویی توصیه می شود.

رویا یکشنبه 01 اسفند 1400 زمان : 9:44 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 207
  • بازدید سال : 1,291
  • بازدید کلی : 5,424

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد