loading...

سلامتی، زندگی شاد، با لایف ایندکسین

بازدید : 74

آشنایی خواص عناب

مطمئنا بارها میوه عناب را امتحان کرده اید و میدانید که این میوه فوق العاده که از آن با عنوان «خرمای قرمز» یا «خرمای چینی» یاد می کنند از گذشته تاکنون توانسته جایگاه بسیار ویژه ای برای خود در طب سنتی و همچنین در علم پزشکی امروزه فراهم آورد. پزشکان عناب را یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین B12 و پتاسیم میدانند. آنها بر این عقیده اند که اگر مصرف این میوه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید از ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان در امان خواهید ماند. از همین رو با توجه به خواص عناب در نظر داریم در این مقاله توضیحات بیشتری در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

عناب چیست؟

عناب میوه ای دوست داشتنی و البته مغذی است که بر روی درختچه هایی با گلبرگ های سبز مایل به زرد رشد می کند. این گیاه که میوه ای خاص و البته مفید را پرورش می دهد جزء گیاهان بومی کشورهای جنوب آسیا و بخش های مرکزی چین به حساب می آید و میوه آن اندازه ی خرما و رنگ آن ترکیبی از قهوه ای و قرمز می باشد. این میوه امروزه به کشورهای مختلف از جمله اروپا نیز صادر می شود و افراد میتوانند آن را به صورت میوه، آب میوه و خشک شده میل کنند.

خواص عناب

مطمئنا آشنایی با خواص عناب که تاریخچه ای 10 هزار ساله دارد و تاکنون محققان بیش از 400 گونه مختلف از این میوه را پیدا کرده اند برای شما جذاب خواهد بود.

  • برطرف کردن مشکل کم خوابی

یکی از مهمترین ترین خواص عناب، به برطرف کردن مشکل کم خوابی ارتباط دارد. در واقع عناب کمک می کند تا آن دسته از افرادی که از بی خوابی و یا بی قراری رنج می برند به آرامش دست پیدا کنند. در واقع عناب به عنوان یک درمان خانگی، با توجه به ترکیبا ارگانیکی که در اختیار دارد ذهن و بدن را به آرامش میرساند و خوابی آرام را برای افراد پدید می آورد. برای استفاده از این میوه، میتوانید کمی آن را جوشانده و قبل از خواب میل کنید و خوابی عمیق و راحت برای خود فراهم آورید.

  • کمک به تنظیم گردش خون

همانطور که میدانید عناب سرشار از آهن و فسفر است. این دو عنصر از جمله مهمترین عناصر تشکیل دهنده گلبول های قرمز به شمار می آیند که کمبود آن میتواند مشکلاتی همچون خسنگی، ضعف عضلانی، سوء هاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی را با خود به دنبال آورد. حال برای دریافت خواص عناب باید آن را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهید تا آهن و فسفر دریافتی گردش خون را در بدن به تعادل برساند و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی در ایده آل ترین حالت ممکن صورت گیرد.

  • تقویت استخوان ها

همانطور که گفته شد خواص عناب میتواند به تنظیم گردش خون بدن کمک کند. اما شاید برایتان جالب باشد که فسفر، آهن و البته کلسیم موجود در این میوه دوست داشتنی تاثیر بسیار زیادی در سلامت و همچنین استحکام استخوان ها دارد. در واقع مشکلاتی همچون پوکی استخوان و ضعف در عضلات با افزایش سن نمود پیدا می کند از همین رو پزشکان مصرف روزانه عناب را برای پیشنهاد می دهند تا بروز این مشکلات را عقب بیاندازند.

  • کنترل وزن

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که میخواهید با کاهش وزن، اندامی ایده آل را برای خود فراهم آورید. باید بدانید که مصرف میوه و سبزیجات میتواند در این راه کمک کننده باشد. اما نکته اینجاست که قرار دادن عناب با توجه به ویژگی هایش در این لیست میتواند از جمله شگفتی ها به حساب آید. در واقع خواص عناب باعث می شود تا کالری کمتری وارد بدن شده و همچنین به واسطه وجود پروتئین و فیبر بالای موجود در آن نیاز بدن به تغذیه را برطرف کرده و باعث می شود تا مدت طولانی احساس سیری داشته باشید.

  • افزایش ایمنی بدن

همانطور که میدانید عناب سرشار از آنتی اکسیدان است. که از جمله آن میتوان به ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات ارگانیک اشاره کرد. این موارد کمک می کند تا بدن به مقابله به رادیکال های آزاد بپردازد و در نتیجه افزایش سیستم ایمنی بدن را به همراه آورد. از دیگر خواص عناب میتوان به قابلیت افزیاش گلبول های سفید اشاره کرد که تمامی این موارد به سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد.

  • کاهش استرس و اضطراب

از جمله دیگر خواص عناب، کاهش استرس و اضطراب در افراد است. در واقع این مسئله به اثبات رسیده که عناب میتواند همچون داروهای تسکین دهنده و آرامش بخش عمل کند. اگر شما بتوانید مصرف این میوه مفید و دوست داشتنی را در دستور کار خود قرار دهید، هورمون های شما تنظیم خواهد شد و بدن و ذهنتان به آرامش خواهد رسید. همچنین دیگر نیاز نخواهد بود با مصرف داروهای آرامش بخش، درگیر اثرات جانبی آنها شوید.

  • درمان سرطان

هر چند که پزشکان درمان قطعی برای سرطان کشف نکرده اند اما طی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بر این عقیده اند که خواص عناب باعث می شود بدن به مبارزه با رادیکال های آزاد بپردازد و یا فعالیت های آنان را کاهش دهد. این مسئله در نهایت از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، عناب این توانایی را دارد که از بروز سایر بیماری ها، از جمله بیماری های مزمن قلبی جلوگیری نماید.

  • مراقبت از پوست

اگر به طب سنتی رجوع کنیم، متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد از عناب برای درمان التهابات پوستی استفاده می کنند. از جمله این بیماری ها میتوان به پسوریازیس، اگزما و آکنه اشاره کرد. در واقع خواص عناب باعث می شود تا از افراد در زمان دیرتری شاهد ظهور چین و چروک بر روی صورت خود باشند. همچنین عناب شرایطی را فراهم می آورد تا اکسیژن رسانی و همچنین گردش خون زیر پوست به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. این مسئله در نهایت شادابی پوست صورت را با خود به همراه خواهد داشت.

  • کمک به هضم غذا

عناب سرشار از فیبر است که این مسئله در بهبود فرآیند هضم غذا نقش موثری ایفا خواهد کرد. در واقع خواص عناب و البته فیبرها باعث می شود تا افراد از ابتلا به یبوست، درد شکم، نفخ شکم و سایر بیماری های دستگاه گوارش در امان باشند. از همین رو پزشکان توصیه می کنند که مصرف این میوه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

  • تصفیه خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب مستقیما با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط‌ اند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد و نیز موجب کاهش استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن شود.

  • افزایش رشد موها

عناب به واسطه در اختیار داشتن ویتامین ها و البته مواد معدنی زیاد این توانایی را دارد که به رشد و تقویت موها کمک کند. اگر در نظر دارید که از خواص عناب برای رشد موهایتان بهره گیرید توصیه می شود که روغن این میوه را تهیه کرده و از آن به صورت موضعی استفاده کنید. مصرف روزانه این روغن تاثیر زیادی در افزایش گردش خون در فولیکول های مو داشته و در مدت زمانی کوتاه شما را به نتیجه دلخواه میرساند.

  • سم زدایی کبد و درمان کبد چرب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از عناب به عنوان محافظ کبد یاد می کنند. در واقع آنتی اکسیدان های موجود در عناب در سم زدایی و بهبود عملکرد کبد نقش موثری ایفا می کنند، به همین واسطه پزشکان از جمله مهمترین خواص عناب را محافظت از کبد بدانند. ضمن اینکه عناب می تواند به درمان بیماری های رایج کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند.

توصیه هایی مهم قبل از مصرف عناب

اگر در نظر دارید که مصرف عناب را در دستور کار خود قرار دهید و خواص عناب را دریافت نمائید باید بدانید که سن، وزن و همچنین سلامتی فرد تاثیر بسیار زیادی در مقدار دوز دریافتی دارد. از همین رو قبل از قرار دادن آن در رژیم غذایی خود حتما با پزشک مربوطه مشورت نمائید. افرادی که در مصرف عناب باید با پزشک مشورت کنند عبارتند از:

  • زنان باردار و همچنین مادران شیرده
  • آن دسته از افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند
  • افرادی که عمل جراحی در پیش دارند باید بدانند که عناب بر روی قند خون و همچنین کنترل قند خون آنها تاثیرگذار است و میتواند مشکلاتی را برای آنها به همراه آورد.
  • آن دسته از افرادی که به لاتکس حساسیت دارند مطمئنا پس از مصرف عناب به این میوه دوست داشتنی حساسیت نشان خواهند دارد از همین رو باید از مصرف آن جلوگیری نمایند.

مضرات عناب

مطمئنا پس از خواندن تعداد زیادی از خواص عناب، مشاهده عنوانی با تیتر مضرات عناب شما را متعجب خواهد کرد. اما باید بدانید که این میوه همواره با مضراتی را به همراه دارد که آگاهی از آنان خالی از لطف نیست. زیرا کمک می کند تا با اطلاعات بیشتری به سراغ مصرف آن بروید.

  • افزایش غلظت خون

همانطور که میدانید از جمله مهمترین خواص عناب وجود آنتی اکسیدان های بسیار زیاد در آن است. اما نکته اینجاست که مصرف عناب ویتامین K موجود در بدن را افزایش می دهد که این مسئله مشکلاتی همچون افزایش غلظت خون را به همراه دارد. از همین رو پزشکان توصیه می کنند قبل از مصرف عناب با پزشک مربوطه مشورت نمائید. یا در مصرف آن اعتدال را نگه دارید.

  • کاهش غرایز جنسی

مطمئنا زیاده روی در مصرف مواد غذایی نمیتواند نتایج خوبی را با خود به همراه داشته باشد که عناب نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از زیان هایی که مصرف بی رویه عناب با خود به دنبال دارد، اختلالات جنسی می باشد. از همین رو کارشناسان بر این عقیده اند که اگر میخواهید خواص عناب را دریافت نمائید حتما با پزشک مشورت نموده و یا حداقل مصرف آن را در حد اعتدال نگهدارید.

  • مشکلات معده

هر چند که خواص عناب باعث شده تا کمتر کسی فکر مضرات آن به ذهنش خطور کند. اما باید بدانید که از جمله مهمترین عوارضی که این میوه دوست داشتنی با خود به همراه دارد، مشکلات گوارشی و از جمله معده است. در واقع افراد سرد مزاج با مصرف عناب دچار نفخ و همچنین گاز معده شده که این مسئله میتواند انجام فعالیت های روزانه آنها را با مشکل روبرو کند. اما خوشبختانه راه حل بسیار مفیدی پیش روی آنها قرار دارد. مویز از جمله بهترین درمان هایی است که برای رفع این مشکل پیش روی آنها قرار دارد.

موارد منع مصرفی

همانطور که گفته شد یکی از خواص عناب کاهش قند خون است. اما نکته اینجاست که این میوه میتواند با داروهای کاهنده قند خون تداخل پیدا کند و منجر به کاهش بیش از حد قند خون شده و مشکلات دیگری را برای افراد پدید آورد. همچنین توصیه می شود افرادی که از داروهای آرام بخش استفاده می کنند به سراغ مصرف عناب نروند زیرا این میوه خواب آلودگی را تشدید می کند و امکان انجام فعالیت های روزانه را از افراد میگیرد. همچنین توصیه می شود از مصرف همزمان عناب با گیاهان دارویی و مواد غذایی کاهنده قند خون همچون خربزه تلخ، شنبلیله، سیر، جینسینگ و غیره و همچنین مکمل ها و گیاهان دارویی که اثر آرامبخش دارند خودداری کنید.

https://quickfit.ir/jujube

رویا شنبه 19 مهر 1399 زمان : 13:50 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 101
  • بازدید سال : 1,185
  • بازدید کلی : 5,318

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد